Dragă eu,

Îmi place incredibil de mult ideea că eu, cea de 16 ani aș putea primi în mod miraculos scrisoarea asta de la mine cea de acum.

Dragă eu de la 16 ani,

Citește scrisoarea asta și crede-mă deși nu ai nici un motiv, pentru că, îți va schimba viața.

  1. Nu mai investi atâta timp și energie în materiile teoretice, în loc să reciți declinările în latină, mergi la un curs de croitorie sau cofetărie, îți va prinde infinit mai bine decât silva, silvae.
  2. Nu vei învăța niciodată nimic din revistele lucioase gen Cosmopolitan, peste ani le vei da gratuit la reciclare, dacă ai pune ăia 3 euro de revistă deoparte când îți vei lua casă vei avea 25% deja achitat.
  3. Romanele de dragoste sunt povești pentru oameni mari, nu zic să nu le citești dar pentru Dumnezeu nu le mai cumpăra, pentru asta avem biblioteca, pentru fiecare 3 romane citite bagă o carte de finanțe sau management, aproape că nu vei simți plictiseala.
  4. Cosmeticele scumpe despre care ai citit în revistele de la punctul 2 nu îți vor face pielea perfectă, ce cauți tu se numește Photoshop, în rest săpunul cu sulf și o doză serioasă de încredere în tine sunt cele mai bune ajutoare.
  5. Nu vei purta niciodată bijuterii, nu ai nevoie de cercei asortați la toate culorile curcubeului, inclusiv alea pe care ochiul uman nu le distinge, de banii ăia cumpără niște acțiuni sau obligațiuni ceva.
  6. Nu e nevoie să ai 10 la toate materiile, pe bune, nu vei prinde perioada în care media generală ajută la vreo admitere, dacă tot vrei să înveți ceva am pentru tine trei cuvinte: engleză, germană, franceză știu că e incredibil dar româna nu va ajunge limbă de circulație internațională în timpul vieții tale și informațiile care te vor ajuta se vor găsi în una din limbile alea trei.
  7. Viitorul tău nu e scris în cărțile de astrologie, mai bine nu le cumpăra, același lucru e valabil pentru tarot, niciodată nu vei avea sufletul să ceri bani pe consultațiile de genul ăsta.
  8. Nu învăța 100 de mii  de chestii superficial, învață 10 dar perfect, nu să fii cea mai bună de la tine de pe stradă ci din lume, s-ar putea să nici nu ai nevoie de 10
  9. Disciplinează-te, termină lucrurile pe care le începi, fă în fiecare zi trei lucruri importante fără să îți plângi de milă.
  10. Banii nu aduc fericire și nici nu îți pot cumpăra timp dar dacă în loc să îi risipești îi gestionezi cum trebuie măcar nu va trebui să îți mai vinzi tu timpul pentru bani și te vei bucura de libertate.
  11. Îţi poţi trăi viaţa doar în două moduri. Sau crezi că nu există magie, sau crezi că totul e magie, după o vârstă o să îl înțelegi pe Einstein și cursurile de fizică cuantică și o să treci în tabara celor magici, cu cât faci mai multe din cele de mai sus cu atât mai curând se va întâmpla miracolul.
  12. Chiar dacă decizi să nu mă asculți și să faci cum vrei tu nu îți face griji tot minunat te vei descurca până la urmă.
    1. Aș mai avea probabil multe de spus dar pentru zona financiară cred că atât ar fi de ajuns să mă pună pe calea bună cu 20 de ani mai devreme. Voi ce sfat v-ați trimite înapoi în timp?599a5e7fb77ef20d77d0b6b2968ae080

6 răspunsuri

  1. Eu as trimite pe MINE, cea dela 16 ani, sa fac voluntariat/practica/ucenicie la un coafor/ croitorie/ fabrica/ spital /vanzare etc. Pe vremea mea erau unii colegi ce facura asa: evreii, dar toti romanii ( mai ales parintii!!!!) radeau de ei. Acum am citit mai multe carti evreiesti si am inteles ca practicau conceptul de a ruga rude/prieteni sa ia copiii pt 2-3 luni de ucenicie inca din adolescenta, si am inteles ca increderea si adaptabilitatea natiei se datoreaza puterii de munca dar si informatiei care o au – ucenicia fiind baza.

    1. Cam asta aveam și eu în vedere cu croitoria mea :))

  2. Of… i-as spune fetei de 16 ani sa nu dispere, ca la 20 ani viata ei abia o sa inceapa.

    Eu am avut noroc ca faceam gospodarie in clasele 5-8: am invatat sa gatesc, sa brodez, sa croiesc si sa cos haine(faceam si tricotaj , dar asta stiam de acasa).

  3. Citesc de cateva luni blogul tau. M-am abonat si imi vin articolele direct in inbox – e printre putinele newslettere pe care chiar le citesc! Acum e prima data cand comentez.

    Si eu visez de multe ori la scenariul asta – ce ar fi trebuit sa stiu la 16, la 20 (cand am inceput job part-time) sau macar la 23 cand am inceput jobul full-time.

    Eu as face rost de o copie a cartii „Your Money or Your Life” de Joe Dominguez si Vicki Robin. Si mi-as spune chiar sa o iau in serios, nu doar ca lectura a unui scenariu ipotetic. (De fapt tot imi spun asta de cand am descoperit cartea, doar ca ma cam impotmolesc pe ici-pe colo, in partile esentiale 🙂 )

    Din lista ta, singurul sfat care nu mi s-ar fi potrivit ar fi fost cel referitor la cumpararea de actiuni. N-as fi stiut in anii 90 ce actiuni sa cumpar care sa „reziste” in timp. Nici acum nu stiu de fapt.

    Ps. Am descoperit blogul tau in momentul in care am inceput si eu o tentativa de blog, pe care am intentia sa o continui candva… Cand circumstantele imi vor permite.

    1. Bine ai venit și la comentarii, am nevoie de ele ca să știu despre ce ați vrea să citiți că de scris sunt multe iar blogul ăsta nici după atâta timp nu are o structură determinată. De pe la 17 ani când chiar am înțeles economia ar fi trebuit să fiu ceva mai activă dar mai bine mai târziu… Abia aștept să fac niște experimente cu acțiuni, obligațiuni, titluri de stat și alte treburi din astea ca să pot scrie din experiența nemijlocită ce am cumpărat, pentru care m-am pupat de deșteaptă ce sunt și (cât mai rar) unde am greșit

  4. […] amuzat ieri citind scrisoarea Mihaelei către ea, cea de 16 ani. Uite că eu nu știu ce să îi spun Iuliei de la 16 ani. Nu, nu pentru […]

Lasă un comentariu