Festina lente

După cum nu știți sunt fluentă în latină ( aș vrea eu), bine nu fluentă dar mai știu o expresie pe ici, pe colo. Așa că azi este rândul unei care îmi place mult ”Festina lente” pentru că slow living nu a fost inventat de generația noastră.

De fapt probabil nimic nu a fost inventat de  noi pentru prima dată și de când e pe aici planeta asta a văzut multe civilizații dând cu oiștea de gard.

Chiar acum beneficiez de unul din produsele civilizației. Mi-am amintit că am abonament pe Office 365 ca atare nu este nevoie să scriu, e suficient să dictez iar laptopul va scrie în locul meu. Pot să vă asigur că lucrurile merg mult mai repede așa.

Cum stăm la final de an 2022? Destul de rău, cum ar spune băbuțele din Chinteni și totuși, paradoxal, surprinzător de bine.

În continuare am suficient de lucru pentru 3 oameni. Tensiunea nu vrea sub nici o formă să coboare sub 15 cu 11, iar jurnalul de pe Goodreads mi-arată că sunt cu 13 cărți în urma programului, deși 48 de cărți chiar nu erau o mare provocare.

 De ce stau totuși bine? Pentru că deși am mult de lucru, nu mai resimt aceeași stare de tensiune interioară ca pe vremuri, am renunțat să merg la lucru în weekend-uri și încă mă țin de programul cu mâncarea cât de cât sănătoasă.

Evident nici o șansă să-mi termin cea de a doua carte sau măcar să mă gândesc la ce ar trebui să cuprindă, însă am mari speranțe că voi reuși să dau gata cele 13 cărți restante din programul de citit.

Astăzi, pentru că mi s-a adresat o întrebare de genul ăsta, o să vorbim despre mașini. Mai exact despre mașina mea. Mi-am cumpărat mașina pentru că eram convinsă că fix asta îmi lipsea să devin un șofer mai bun. După, am descoperit că sunt un șofer bun, atât că nu-mi place să conduc pe șoselele patriei unde prea puțină lumea respectă regulile de circulație și ca atare, coparticipanții au  o capacitate infinită de a te surprinde în mod neplăcut.

Dacă m-a ajutat să am mașină? Cu siguranță altfel nu aș fi putut să fac naveta un an de zile, efectiv nu exista nici o modalitate în care să ajung la lucru în timp util. Aveam la dispoziție numai un tren ți un drum care în mașină necesita 30 de minute pe sens ar fi avut ca alternativă un drum de 2 ore pe sens cu trenul. Pentru locuitul în oraș cu mijloace de transport nu mi-aș lua mașină, motiv pentru care am și trăit peste 35 de ani fără să am, e drept parte din anii ăștia nici nu am avut voie să conduc una.

Mi-am cumpărat o mașină second. Nu sunt în poziția să vă recomand și vouă, ce să vă luați. Nu mă pricep atât de bine, însă din experiență valoarea unei mașini imediat ce a părăsit reprezentanța în care a fost vândută scade cu 10 % și apoi aproape exponențial în cursul primilor 5  ani, până la jumătate sau mai puțin de jumătate din prețul de vânzare.

Ia o mașină adaptată nevoilor voastre, nu lua una cu două portiere dacă ai copii, crede-mă e greuț cu scosul lor din spate prin portiera din față și nu lua un jeep dacă stai într-un oraș supraaglomerat dacă nu vrei să îl vezi pocnit din prima zi de lăsat parcat undeva, presupunând că găsești loc de parcare.

Înainte de  a o  lua  am dus-o la un service unde a fost temeinic verificată. Și pot spune că nu m-a dezamăgit din 2019 nu a trebuit să-i schimb nimic din cauza ei.

A fost nevoie de schimbări dar au fost cumva marca ghinionului. Prima victimă a fost geamul din spate stânga, spart din cauza unei întrebări filosofale născută în mintea unui Gigel care tăia iarba în curtea unei instituții cu o motocoasă. Ce anume se întâmplă dacă încerci să tai și iarba dintre pavele? Se întâmplă că o bucățică din pavaj o să sară în fereastra mașinii parcate în apropiere.

A 2-a schimbare a fost în legătură directă cu prima, încă mă mai bântuie imaginile unui Mercedes de vreo 40 ori mai scump decât mașina mea, ale cărui roți erau bătute cu ciocanul într-un service din Moldova. Același lucru s-a întâmplat oarecum și la mine, schimbându-mi geamul au reușit să deterioreze mecanismul de ridicarea acestuia. Ca atare câteva luni mai târziu m-am trezit că butonul electric nu mai activează ridicarea ferestrei. Am optat pentru blocarea lui definitivă. Pentru că nu vreți să știți cum este să ți se deschidă fereastra de una singură pe autostradă la peste, 100 km la oră.

Ultima schimbare a fost datorată unor băieți muncitori care au încercat să îmi fure masca de plastica aflată imediat lângă parbriz, fără să reușească în totalitate. Ca atare și aceasta a zburat în timp ce mergeam nevinovată pe autostradă. Inițial am crezut că mi-a picat ceva de pe tir ul de alături vreo trei zecimi  de secundă am crezut că așa o să mor strivită de ceva căzut din tir dar am reușit să ajung acasă întreagă și se înlocuiesc piesa minune.

Dacă vă hotărâți să vă luați o mașină, să aveți în vedere că o să vă coste minim 2.000 RON numai s-o țineți în fața blocului. Și am în vedere verificarea tehnică periodică, asigurarea obligatorie, impozitul și locul de parcare. Consumabilele, respectiv motorină, ulei, anvelope iarnă/vară, antigel și toate celelalte, ca să nu mai vorbim de bușirea vreunei piese importante sunt peste. Așa că încercați să vă luați un model la care să puteți găsi produsele respective și aftermarket la prețuri decente.

Ultima chestie dar nu cea din urmă pe care trebuie să o aveți în vedere sunt amenzile, alea pentru viteză ajung până la vreo 1400 de lei deci odată cu mașina să vă asigurați și un buget de urgențe pentru categoria asta de cheltuieli și ideal ar fi să mergeți fără să încălcați regulile. Cum spuneam, festina lente, e mai important să ajungi acasă mai târziu decât la spital mai repede.

Eu conducând, imagine încărcată de fani pe Pinterest.

10 răspunsuri

  1. A inghetat iadu’, vorbeste sor-mea de masini!! 😀

    1. Da, am ieșit patinând :))

      1. Eu zic ca tu ar trebui sa ai in porche taycan verde crocodil, din ala care sa se asorteze la rochii si par 😀

      2. La Turbo S culoarea aia se cheamă Mamba, nimic nu știi 😛

      3. Verde crocodil si albastru Elsa.

  2. Îmi place să conduc. De când m-am căsătorit am avut mereu mașina mea cu care am reușit să mă deplasez unde am avut nevoie. Cu cât avem mai mulți mașini cu atât mai mult contribuim la traficul aglomerat de care ne plângem, dar mijloacele de transport în comum dezamăgesc. Enorm. Ei se plang că nu au calători și scumpesc biletele/abonamentele și scot din curse. Din cauza ca nu mai ai cursa la ora potrivită pentru tine, ajungi să preferi mașina personală pentru deplasarile la serviciu și uite așa se creează un cerc vicios.
    La alegerea mașinii am lasat sotul să decidă, i-am spsu doar ce am nevoie eu ( am doi copii și nevoie de spațiu de bagaje pentru concediu sau cumparături).

  3. nu am masina, nici carnet (inchiriem periodic pt drumuri, anul asta am luat o data taxiul dar anul trecut deloc, deci cumva se poate). Joburile si locuintele le-am ales sa fie aproape (sau accessibile cu metroul). Dar daca e musai, apai sa fie cu placere – masina e o investitie iti aduce un job /salariu mai bun.
    P.S. ai uitat sa zici de costurile de parcare – aici un loc de parcare costa si 50€/luna, un garaj costa peste 100€. Iar despre amenzi: sotul a avut masina de firma si dupa cateva amenzi (limita era de 100km/h si a fost prins, in curs de 10 km, prima data cu 101 si apoi cu 104 si platit amandoua amenzile la olandezi…) s-a invatzat minte si conduce cu un pic mai jos decat limita. Preventiv, zic. Romania e tzara lui ‘las-o ma ca merge asa’ si de aici incidentza asa de mare de accidente…

    1. Parcare am inclus-o în alea 2000 de lei, vorbesc de parcarea permanentă, se plătește sub formă de taxă anuală unde stau acum e 120 de lei pe an, dacă te mai plimbi prin alte orașe plătești și parcare pe oră sau pe zi dar cum nu mă plimb des cu mașina sau mă asigur că am parcarea asigurata la cazare nu prea stiu prețurile 🙂

      1. ah, ce ieftina e parcarea in Ro…. aici pe langa permisul de circulat in oras (obligatoriu, 110€, nu mult, iar cine nu il are amenda e 250€), mai e si problema parcarilor pe ora in zonele centrale unde e interzis de parcat pe stradute /ad hoc, si in oras multe locuinte nu au locuri de parcare suficiente (10 in gata blocului si alea tot asa, pt cateva ore) asa ca inchiriatul de loc de parcare lunar sau garaj (sau cumparat) e alternativa. Practic colegii mei ce vin cu masina la munca platesc aproape 200€ lunar doar sa aiba unde parca acasa si langa munca.
        In cladirea de la birou este parcare subterana dar prioritate au colegii cu handicap, si gratuitati la parcari.
        Nici varianta sa vina cu masina pana la metrou si sa ia metroul nu e mult mai ieftina, abonamentul de metrou s-a scumpit cu cresterea pretului electricitatii si parcarea unde lasa masina e iar 40€ pe luna, deci si ei platesc 100 de coco lunar.
        Confortul costa.
        Pe de alta parte, cine cu masina ajunge sa aiba un job cu 1000€ in plus, il doare fix la basca de cheltuielile aferente.

      2. Apartamentul meu fiind mai nou are loc e parcare inclus dar și aici majoritatea blocurilor sunt fără ca atare plătim pt loc de parcare pe stradă 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: