cozonaci grăbiți

Pentru că nici pe mine nu mă dă timpul afară din casă, am adaptat rețeta de cozonaci de-a lungul anilor până a ajuns să îmi ocupe cu totul vreo oră și un pic de lucru efectiv fragmentată de-a lungul etapelor.

Evident nu sunt tradiționali dar sunt cozonaci.

Ingrediente: 1 kg de făină, dar ai face bine să mai ai de rezervă unul

250 ml de lapte de 3,5 dacă nu se poate de vacă :))

200 g de unt 82%

4 ouă

un praf de sare

o esență de ce vă place, eu pun rom

200 gr de zahăr.

2 plicuri de drojdie instant sau 50 gr proaspătă.

Pentru umplutură vreo 300 gr de nuci, 4 linguri de cacao, încă vreo 4 de zahăr, rahar, stafide și ce vă mai place. Anul ăsta eu pun merișoare și ananas confiat. Sincer aș fi pus și ceva ghimbir glasat dar deh nu toată lumea se dă în vânt după el

Dacă nu alegi umpluturi fanteziste te poți încadra chiar la meniul sub 10 lei cu rețeta asta din care ies vreo doi cozonaci de-ai mei și probabil patru din ăia obișnuiți.

Cozonacul e clar moldav, îi place la cald și la calm, am auzit că din când în când îi place și o bătaie bună, eu nu am nici timpul, nici mușchii să i-o ofer dar dacă te ajută bate-l.

Cum rețeta mea e aia rapidă folosesc drojdie instant, dacă folosești proaspătă freacă drojdia cu vreo 2 linguri de lapte călduț, una de zahăr și una de făină și lasă-le la cald să se împrietenească și să crească.

Pune laptele, untul și zahărul într-o cratiță pe foc și amestecă până la topirea untului și zahărului. Stinge focul și lasă-le să se răcească până la vreo 36, 37 de grade, cât să simți un pic cald când bagi degetul. Da, poți să bagi degetul oricum vei intra în cocă până la coate.

Când a ajuns măcar la 40 de grade pune esența în amestec, dacă vrei cu coajă de lămâie acum e momentul.

Între timp sparge ouăle, pe care le-ai lăsat să ajungă la temperatura camerei și bate-le cu un praf de sare și mixerul până devin o cremă pufoasă și alburie.

Esențială este planificarea timpului ouăle și laptele trebuie să fie gata de încorporat în făină simultan.

Făina cernută și evident la temperatura camerei se amestecă cu drojdia, în mijloc faci frumos loc și torni treburile lichide, după care bagi mixerul și încorporezi un pic făina, că nu are rost să muncești numai tu.

Când deja e greu cu mixerul, își dai mânuțele cu ulei și te apuci de lucrul manual, eu frământ numai cu o mână că așa m-am obișnuit deci multă forță nu dezvolt, în etapa asta e posibil să mai fie nevoie de ceva făină, pentru că deh ouăle nu sunt stas iar eu  nu am cântărit în viața mea nimic în bucătărie.

Când făina s-a încorporat acoperi aluatul și îl lași la cald, la foarte cald să se dospească, minim 40 de minute. Probabil îți va dubla volumul așa că alege un vas măricel pentru frământat.

După ce s-a dospit, pune o folie pe blatul de bucătărie, unge fin cu ulei, împarte aluatul în patru.

Ia fiecare bucata, mai frământ-o câteva minute până devine ușor de lucrat, întinde-o dacă ai sucitor cu ăla, dacă nu cu sticla de șampanie ca subsemnata care iar a uitat să cumpere ustensila.

Pune umplutura și rulează pe lung, repetă cu a doua bucată de aluat, împletește-le și pune în tava în care ai pus hârtie de copt sau ai uns-o sănătos cu ulei.

Eu fac un rulou cu fructe și unul cu cacao ( nucă, zahăr și cacao, fără lapte, la copt oricum zahărul se topește și asigură liant între ingredientele uscate) și când le răsucesc am în același cozonac ambele umpluturi.

Mai lasă la cald la dospit în tavă încă vreo 30- 40 de minute în care faci ce ami ai de făcut.

Bagă-i în cuptorul preîncălzit la 200 de grade. În al meu sunt gata cam în 40 de minute, aici depinde de cuptor, sunt copți când celebra scobitoare iese uscată.

Pe la jumătatea timpului, când sunt deja rumeni, unge-i cu un ou bătut bine și presară zahăr și eventual mac.

Așa a ieșit al meu de probă în cuptorul nou

DSC_0638

L.E. Așa creștem

DSC_0641

 

 

 

 

2 răspunsuri

  1. Saru’mana de reteta!!!

Lasă un răspuns

Mânăstirea Orlat

Toate câte cereți, rugându-vă, să credeți că le-ați primit și le veți avea.

imi iubesc orasul meu

Blog despre importanta fiecarui leu

arakelian

lumea mea, si-a altora.

Povesti dintr-o casuta mica

Blog despre importanta fiecarui leu

Dulce Casă

Blog despre importanta fiecarui leu

Luxul Simplitatii

despre frugalitate, consum responsabil si evitarea risipei

Despre oameni si carti

Blog despre importanta fiecarui leu

Socotim pentru tine

Blog despre importanta fiecarui leu

la casa noua

Blog despre importanta fiecarui leu

Mademoiselle au chapeau rouge

Blog despre importanta fiecarui leu

Oglinda lui Erised

Blog despre importanta fiecarui leu

