Best before?

Vedeam evident un documentar şi am început să mă întreb cu privire la celebrul termen de garanţie. De fapt scrie „Best before” şi la cei care nu fac economie de vorbe şi la noi scrie „a se consuma de preferinţă pana la „. Amu’ după mintea mea între a se consuma de preferinţă şi până la a se atunca instant e cale lungă.

Dacă vrei sa îţi scazi nota de plata produsele astea sunt o cale şi nu una nesanatoasă sau care sa implice vreun rabat de la calitate.

Trebuie să îţi regândeşti rutina cumpărăturilor şi cam atât, pentru că e mai dificil să faci cumpărturi o dată pe luna dacă le cumperi pe limita termenului de valabilitate şi nici nu e vreo soluţie să cumperi pe cantităţi mari dar la final merită efortul.

Când bună-mea face iaurt nu îi pune vreun termen de valabilitate, îl bagă în frigider şi îl mâncăm până se termină, iaurtul nu devine nociv în ziua a opta, asa ca daca expira maine cumpara-l linisitit il poti consuma cam o saptamana.

Untul  e bun inca vreo 2-3 saptamani, ouale la fel, exista chiar pareri care merg spre pana la 5 saptamani, dar depinde mult de conditiile de păstrare şi mai bine esti prudent decât să regreţi.

Carnea proaspăta poate fi folosita inca 5-6 zile, branza 3 saptamani, ciupercile inca una, mustarul sau ketchap-ul or sa tine cam un an, eu pe ultimul l-am eliminat ca prea avea mult zahăr, şi aşa mai departe.

În ţările mai cu minţile în cap se iau deja măsuri organizate împotriva risipei de mâncare datorată termenului de valabilitate, măsuri care se reflectă în în nota de plată a consumatorului, măsuri care includ inclusiv magazine dedicate unor asemenea produse, la limita sau imediat lângă termenul cu pricina.

Treaba asta se aplica şi produselor pe care le-aţi cumpărat în termenul de valabilitate dar el a trecut cât aşteptau în frigiderul vostru, nu le aruncaţi numai pe baza ambalajului.

Probabil undeva ne-am pierdut capacitatea de a ne baza pe nişte instrumente de control primitive : gust, miros, văz şi să dăm mai multă importanţă lucrurilor pe care nu le spune altcineva despre ce avem în faţă.

Săptămâna asta plănuiesc o vizită la Auchan unde am văzut din depărtare că s-a montat deja un stand cu produsele aproape de expirare întru ascultarea legii nr. 57/2015, atunci nu l-am verificat pentru că lumea alerga de nebună să cumpere tot magazinul pentru masa de Paşte, dar acum în linişte o să mă prezint la faţa locului cu un carneţel şi pix pentru a verifica matematic cât de profitabile sunt reducerile din ultimele 3 zile de valabilitate, ceea ce înseamnă un produs pentru care sigur ai  minim 8 zile să îl consumi.

Cu privire la siguranţă, mâncaţi chestii din astea de ani de zile, numai că la preţuri pipărate, produsele cu termen de valabilitate depăşit sunt raţiunea pentru care au fost inventaţi bucătarii de la Auchan sau Real sau orice alt lanţ vreţi voi.

Dacă azi nu mai putem pune la vânzare un produs îl trimitem în bucătărie, unde obţinem ceva care va fi vândut pentru altă perioadă, la un preţ chiar mai avantajos vânzătorului decât materia primă.

Voi cât de stricţi sunteţi cu termenul de valabilitate?

15 răspunsuri

  1. Si eu iau de toate aproape expirate sau chiar expirate. Ma bazez mereu pe miros si pe aspect. Simturile mele nu ma inseala. 🙂

    1. Reducerea sa fie ok ca produsul sigur inca e, daca trebuie sa platesc pretul intreg iau din alea cu termen

  2. Eu sunt extrem de stricta. La alimente si la medicamente. Arunc fara mila, mai bine sa-mi para rau de banii dati pe alimentul expirat, decat sa-mi plang in pumni la spital cu perfuzii dupa o enterocolita. Cred ca la mine este si defect de profesie 🙂

    1. La medicamente arunc, la mancare, functie de mancare, doua zile nu cred ca schimba ceva, dar trebuie sa faci cum te simti bine 🙂

  3. Cred ca e prima data cind comentez aici, dar iti citesc blogul.
    Eu folosesc si dupa data de expirare si am remarcat ca iese mai buna supa de pui cind am folosit un pui care expirase de o zi…ca doar la vinat nu se foloseste fezandarea?
    Daca arata bine si nu miroase nu ma prea intereseaza data limita. Si imi folosesc si logica, sunt unele alimente care nu se strica, indiferent de data de pe pachet.
    In studentie un coleg de-al meu a studiat efectul antibioticelor expirate…si nu-si pierdusera efectul.
    Hihi, si nu-s asa inconstienta, am lucrat o perioada la controlul bacteriologic al alimentelor si asta m-a facut sa fiu mult mai relaxata.

  4. in primul rand sa iti zic ce stiu eu despre termenul de expirare: dupa data aia producatorul nu mai garanteaza calitatea. In plus producatorii sunt obligati de lege/supermarket sa ofere produse ce respecta un standard (99,99% produse sa fie cu aceiasi parametri) – si de aia vin cu atatia stabilizatori si chimicale – sa nu incalce standardele si sa nu fie dati in judecata si sa nu isi piarda credibilitatea…

    Da,si aici totul tine de marketing…
    Cat despre termene de garantie, cel mai important este cum a fost pastrat produsul – asa ca unele in conditii improprii se pot altera inainte de termenul de garantie, iar altele la fel.
    Si eu ca si tine ma uit la cum arata. E drept, eu ma duc rar la supermarket, prefer sa cumpar direct dela producator/magazine mici, asa ca gust, miros, ma uit cum arata carnea, cumpar si vrac asa ca pot sa pipai si sa miros cele cumparate.
    La iaurt te contrazic, eu fac iaurt saptamanal si nu rezista iaurtul meu mai mult de 2-3 zile. Pe cand cel din comert da, datorita pasteurizarii si sterilizarii.

    Un lucru fain la producatori/vanzatori mici: fructele si legumele obosite le vand mai ieftin. Eu profit si iau asa 2-3 kg de ciuperci, toc si portionez si congelez; iau avocado ieftini ce il mananc in ziua aia, si altii ce ii mananc mai tarziu, iau fructe zdrobite/coapte bine mai ieftine si fac un gem/suc in 2-3 ore si altele ce le am pt 2-3 zile etc.

    In rest, cumpar cat am nevoie pt o sapt. Arunc rar. Prefer sa am grija la cum mancam si atmosfera din familie – si uite asa nu am mai cumparat medicamente.

    1. Ceva nu-i in regula cu iaurtul tau, ca al meu tine mai mult de o saptamina, cred ca si 2 . Iaurtul la origine a fost inventat pentru ca laptele nu tine prea mult daca n-aila frigider. De ce zici ca nu tine? Are gust rau? Are consistenta bizara?
      Nici eu nu arunc aproape nimic.
      Medicamentele le tot arunc pentru ca de citiva ani nu mai folosim aproape deloc. Ca si tine arakelian.
      Apropo de alimentatie :azi am fost la un magazin bio unde aveau niste capsule cu leurda care costau 27 euro flaconul…Si cred ca tot borcanul ala daca-l maninci tot n-ai atitea beneficii cite ai dupa ce-ai mincat o mina de frunze proaspete.

      1. despre iaurt: mie mi se pare ca are gustul schimbat…poate sunt eu zapacita si nu imi mai place.
        Cat despre pastilele de leurda, haha, ma duc miine la cautat leurda si urzici pe campii :))

      2. Am mai vazut mai demult dude albe uscate, venite din China, pe post de aliment puternic antioxidant. Poate mai sunt traznai de-astea pentru fraieri, dar nu stau sa ma uit.
        Apropo: oare daca as incerca sa usc leurda ar mai pastra ceva efecte? Sau congelata? Citeam azi un interviu cu o vedeta care zicea ca maninca afine congelate, fiind singurul fruct caruia ii cresc proprietatile antioxidante in urma congelarii.

      3. Plecând de la ideea că si uscarea si congelarea afectează în fond apa din plantă cred că restul componentelor rămân active

  5. si inca o remarca: eu cumpar produse primare(incerc sa nu cumpar produse ce au deja mai mult de 5-6 ingrediente) : iau o bucata de pulpa de porc, iau o gaina intreaga (chiar si vie), iau lapte proaspat muls si imi fac eu iaurt, iau faina si fac piine etc.
    In final ies mult mai ieftin – dar si aleg sa fac des salate (mancaruri simple).

    1. Acasa la mama unde se manca paine la greu faceam, eu mananc o paine la 4 zile daca nu mai rar, carnea intotdeauna e neprelucrata ca stiu ce intra in celelalte, plus ca nu-s in stare sa citesc jumatate din nitritii de pe eticheta dar sa ii mananc, oricum mai mult de 3 -4 ingrediente in mancare e deja prea mult. Iar de gatit, de cand am renuntat la aragaz si cuptor folosesc cu incredere legume crude sau doar aratate focului iar carnea am eliminat-o gratios in timpul saptamanii, oricum ma asteapta sigur ceva cu carne la mama

      1. si uite asa ajungi sanatoasa si nu dai pe la medici 🙂
        Zau, dupa ani departe de televizorul romanesc, si mers 1 sapt. la socri in casa, eu cred ca tv-ul tampeste intentionat. Sunt din ce in ce mai convinsa ca cea mai mare parte a bolilor pleaca de la cap iar tv-ul agreseaza creierul.

      2. Of, televizorul…la toate familiile de romani e aprins cu zgomotul lui de fond. Aici mergi la francezi in vizita: nu vezi televizor, mergi la romani si tv-ul e acolo in fundal, eu ii rog discret totdeauna sa-l stinga. Poate fac generalizari , dar pina acum in 99% din cazuri asa e…unde mai pui ca unii au cite unul in fiecare camera si altul in bucatarie.

    2. E problema de gust după 2 -3 zile nu mai e dulce are o tentă acrisoara, mie atunci îmi place, pe cel făcut în ziua aia nici nu îl gust e prea dulce pentru mine

Lasă un răspuns

Mânăstirea Orlat

Toate câte cereți, rugându-vă, să credeți că le-ați primit și le veți avea.

imi iubesc orasul meu

Blog despre importanta fiecarui leu

arakelian

lumea mea, si-a altora.

Povesti dintr-o casuta mica

Blog despre importanta fiecarui leu

Dulce Casă

Blog despre importanta fiecarui leu

Luxul Simplitatii

despre frugalitate, consum responsabil si evitarea risipei

Despre oameni si carti

Blog despre importanta fiecarui leu

Socotim pentru tine

Blog despre importanta fiecarui leu

la casa noua

Blog despre importanta fiecarui leu

Mademoiselle au chapeau rouge

Blog despre importanta fiecarui leu

Oglinda lui Erised

Blog despre importanta fiecarui leu

