blat simplu

Observ că mă transform în bunică-mea pe zi ce trece, nu că asta ar fi o treabă rea, din punct de vedere al planificării finanţelor, e cel mai bun strateg pe care l-am vazut. Treceam vineri prin Carrefour şi mi-au căzut ochii pe blaturile de tort alea gata facute  şi ambalate frumos dar la care trebuie să mai munceşti şi tu să devină o prăjitură. Cel mai ieftin era vreo 10 lei la 400 de grame şi cuprindea următoarele: faina alba de grau, zahar, ou integral, grasimi vegetale nehidrogenate, apa, albus de ou, emulgator (apa, monogliceride ale acizilor grasi, sirop de sorbitol, propilen glicol, glicerol, aroma), sirop de zahar invertit (glucoza si fructoza), agent de fanare: bicarbonat amioniu, si praf de copt (agenti de fanare: carbonat de sodiu si pirofosfat de sodiu acid, amidon de porumb, antiaglomerant: carbonat de calciu), sare iodata, conservant: sorbat de potasiu, arome, gluten.

Nu ştiu ce sentimente aveţi voi dar mie  jumătate din ingrediente mi se par în plus, mă refer la alea care necesită doctoratul în chimie.

Să purcedem aşadar la calcularea preţului reţetei:

4 ouă ( atât permite tava mea rotundă) 1, 60 lei

6 linguri de zahăr – 0,50 lei

4 linguri de ulei, cred că vreo 0,20 lei că mi-e cam lene să fac un calcul

5 linguri de apă minerală să zicem tot 0,20 lei din aceleaşi motive

6 linguri de făină 0,50 lei

Esenţă 0,80 lei

Un vârf de linguriţă de bicarbonat de sodiu hai tot 0,20

o lingură de oţet o pun tot la 0,20 de amorul artei

Se separă albuşurile de gălbenuşuri, se freacă gălbenuşurile cu un praf de sare, apoi cele 4 linguri de ulei pe tând ca la maioneză, apoi cele 5 linguri de apă tot pe rând, tot ca al amioneză, se adaugă esenţa şi se lasă în pace

Se bat albuşurile spumă, se adaugă zahărul câte o lingură o dată, se vate bezeaua corespunzător, când nu mai cade din vas se adaugă crema de la gălbenuşuri, se amestecă, se adaugă făina câte o lingură o dată, apoi bucarbonatul stins cu oţet.

Se aruncă la cuptorul preîncălzit la 200 de grade vreo 10 minute maxim. Se sacrifică o scobitoare întru verificare.

Gata la vreo 4,20 lei şi am umflat grav preţurile la ulei, apă, oţet şi probabul făină.

Cu timpul fiecare îşi adaptează reţeta după gustul lui, teoretic fiecare ou vine însoţit de o lingură de zahăr, ulei, apă şi făină, dar zahărul nu mai îndulceşte ca pe vremuri, o lingură de apă în plus faţă de ulei îl face mai uşor iar prea puţină făină ţi-l prăbuşeşte după ce l-ai scos din cuptor. Spre deosebire de susţinerile chefulor prăjitureala nu e taman neurochirurgie, te poţi juca în reţete.

 

Lasă un răspuns

Mânăstirea Orlat

Toate câte cereți, rugându-vă, să credeți că le-ați primit și le veți avea.

imi iubesc orasul meu

Blog despre importanta fiecarui leu

arakelian

lumea mea, si-a altora.

Povesti dintr-o casuta mica

Blog despre importanta fiecarui leu

Dulce Casă

Blog despre importanta fiecarui leu

Luxul Simplitatii

despre frugalitate, consum responsabil si evitarea risipei

Despre oameni si carti

Blog despre importanta fiecarui leu

Socotim pentru tine

Blog despre importanta fiecarui leu

la casa noua

Blog despre importanta fiecarui leu

Mademoiselle au chapeau rouge

Blog despre importanta fiecarui leu

Oglinda lui Erised

Blog despre importanta fiecarui leu

