Ancore emotionale

Postul ăsta a început să se scrie în mintea mea azi noapte în timp ce nu puteam adormi şi prin mine îmi treceau frânturi de informaţii pe care nu le citisem sau auzisem, cel puţin nu îmi aminteam să o fi făcut.

Eu fac parte din categoria celor care îşi împart mintea în conştient şi subconştient şi sunt sigură că informaţiile care îmi ajung în subconştient mă vor influenţa mai puternic pentru că ele scapă controlului raţional, nu o să mă întreb dacă e sau nu adevărat, o să fie ceva ce „ştiu”, ceva ce nu pun în dubiu.

S-au scris multe postări despre cum nu e cazul să ţii televizorul aprins pe post de zgomot de fundal în mare parte pentru că îţi creşte factura la electricitate sau îţi scade productivitatea.

Hai să vă mai dau un motiv, în timp ce tu eşti concentrat să faci ceva, o frântură de informaţie de la televizor va ajunge la tine, o bucată de ştire, o imagine fugară prinsă cu coada ochiului, o idee dintr-o reclamă.

Nu trebuie să ne facem griji pentru mesajele subliminale din reclame pentru noi le ajutăm pe toate să devină aşa, păstrând atenţia la un nivel, informaţia din reclamă va găsi drum liber. Într-o zi te vei trezi cumpărând un anume produs de care poate nu ai nevoie sau care poate nu e cel mai potrivit sub raportul preţ/calitate pentru că de undeva din subconştinet „ştii” că produsul ăla e singurul sau cel mai bin care te poate ajuta.

Şi încă avem noroc.

Una din cele mai bune chestii pe care le-am scris vreodată nu câştigă atenţia din cauza talentului meu, să fim serioşi, atage pentru că lovesc un punct emoţional. Trezeşte o amintire, o duioşie, un sentiment din trecutul cititorului, spun că noi avem noroc pentru că la noi publicitatea este încă la un nivel rudimentar, reclamele devin periculoase pentru buget atunci când cel din spatele lor a ochit un punct emoţional şi i-a şi nimerit.

Uite reclama asta

dacă aş ajunge în magazinele lor aş fi tentată să le cumpăr berea pentru că undeva cuvântul va fi ancorat pe sentimentul de prietenie, mi s-ar părea probabil cea mai potrivită  bere pentru o seară cu prietenii.

Să recunoaşte, foarte rar stăm să ne analizăm impulsurile în baza cărora cumpărăm şi dacă am face treaba asta în mod consecvent am descoperi că deseori alegem emoţional şi nu raţional, că factorul declanşator este o emoţie,  o senzaţie, poate ideea că burta va fi fericită cu un anume iaurt, că un anume scutec garantează bebeluşi zâmbitori, că nişte vitamine te  vor scoate din probleme.

O reclamă bună are ancore sentimentale te poate învinge chiar dacă eşti atent la ea, o reclamă mai puţin bună pe care o laşi să fie zgomot de fundal are şanse la fel de mari să te „prindă” aşa că data viitoare când vrei să laşi televizorul să meargă pe fundal gândeşte-te de două ori.

Şi nu ar strica să analizezi şi ce te determină să alegi ce cumperi, la mine o treabă e clară, dacă îmi împingi în faţă o bătrânică sunt şanse să cumpăr şi uraniu îmbogăţit, chit că nu am ce face cu el şi şansele cresc pe măsură ce bătrânica e mai mărunţică şi mai îmbrăcată ca la ţară pentru că o voi asocia cu bunica din dotare şi îmi declanşează instinctul de protecţie.

Tu  ştii de ce cumperi când cumperi?

4 răspunsuri

  1. Sa zicem ca stiu ce cumpar, dar stii de ce? Pentru ca am bani putini si trebuie sa fiu atenta pe ce-i dau. Cu toate astea, am observat de doua ori cum am fost invinsa de reclame: prima data de una la MacDon., unde eu nu intru cu anii, dar intr-o zi am simtit o nevoie acuta sa intru si mi-am luat ceva cu vita … o porcarie. Am vazut apoi reclama la TV (nu sunt atenta la reclame in general) si m-am lamurit de unde mi se trage. A doua oara, la Ikea, am cumparat un suprt de flori doar pentru ca, desi imi placuse de la bun inceput dar l-am considerat scump, acesta a fost amplasat de atat de multe ori in drumul meu, incat ultima oara n-am mai rezistat si m-am intors sa-l iau din raft. Acum regret, caci constat ca nu prea e practic si a fost si scump, dar in ziua aia mi-am dat seama ca il vreau neaparat.
    In rest, cine stie de cate ori oi fi fost invinsa de reclame fara sa-mi dau seama…

    1. Da, m-am trezit si eu gata sa cumpar lucruri care nu imi trebuiau numai pentru ca le asociam cu o stare de bine indusa de reclame

  2. Eu nu mă mai uit aproape deloc la televizor, deci am scăpat de această influenţă. Dar canale sunt peste tot şi tot ajung într-un fel la mine.
    Trebuie să fixez şi eu nişte date, ai dreptate.

    1. Eu il cam folosesc drept zgomot de fundal, de regula pe un post de desene animate, sunt slabe sanse sa tanjesc dupa cine stie ce jucarie, dar cu un copil in casa lucrurile ar sta altfel cred

Lasă un răspuns

Mânăstirea Orlat

Toate câte cereți, rugându-vă, să credeți că le-ați primit și le veți avea.

imi iubesc orasul meu

Blog despre importanta fiecarui leu

arakelian

lumea mea, si-a altora.

Povesti dintr-o casuta mica

Blog despre importanta fiecarui leu

Dulce Casă

Blog despre importanta fiecarui leu

Luxul Simplitatii

despre frugalitate, consum responsabil si evitarea risipei

Despre oameni si carti

Blog despre importanta fiecarui leu

Socotim pentru tine

Blog despre importanta fiecarui leu

la casa noua

Blog despre importanta fiecarui leu

Mademoiselle au chapeau rouge

Blog despre importanta fiecarui leu

Oglinda lui Erised

Blog despre importanta fiecarui leu

