Bugetul: prima batalie

Toţi ştim ce e ăla un buget, mă rog aproape toţi că mai arunc din când în când un ochi spre ce se întâmplă cu fondurile alocate ministerelor şi mă apucă nervii.

Îţi notezi frumos pe o foaie toate cheltuielile pe care le presupune viaţa ta în ordinea priorităţilor: adăpost, utilităţi ( a se citi apă, căldură, lumină nu abonament de 20 de euro la mobil), hrană, haine, sănătate, transport, igienă, din astea trebuie să fii urmaşul lui Merlin să poţi scoate ceva dar partea bună e că poţi reduce. Apoi răsfăţul cosmeticele, pantofii ăia cu pietricică pe stânga, numitul abonament al unui smartphone care la rândul lui nu e vreun must have. Faci frumos totalul şi în faţa sumei rezultate scrii suma pe care o primeşti : salariul, pensie etc.

De regulă suma care îţi trebuie va fi mai mare decât aia pe care o ai şi abiade aici începe aventura bugetară.

Pentru că pe mine Nornele mă iubesc mult, foarte mult, cel mai mult veniturile mele nu sunt nici sigure, nici fixe, existând luni în care privesc fără de ţintă în sus ca într-o poezie pe care mi-o aduc aminte vag de prin generală. Ca atare bugetul meu trebuie să se înscrie la categoria maeştrii acrobaţi ai finanţelor.

Dacă tot e să vorbeşti despre buget de ce nu ai face asta cu un adevărat vrăjitor adică moi?

Ce este de făcut. În primul rând pentru că sunt propriul şef când încasez bani obligatoriu jumătate îi pun bine într-un depozit la 3 sau 6 luni şi apoi uit de ei. Contul de economii aşa cum am s pus aici nu merită efortul deşi are acel aparent avantaj al aceesului permanent la bani fără penalizare, cum eu oricum nu am voie să mă ating de bani 6 luni sau un an nu mă avantajează.

Dacă vi se pare mult 50 % hai să face un calcul vioi 16% impozit, 6,5% sănătate, 11% taxe profesionale, la care se adaugă la fiecare început de an unele fixe: asigurare, legitimaţie etc. Când va veni vremea plăţii taxelor o să vă bucure că au fost 50% ăia uitaţii.

Sub nici o formă nu face ce fac eu acum, nu lua din banii ăia pentru alte cheltuieli, o să eviţi mult stres legat de întârzieri că nimeni nu are simultan penalităţi, dobânzi şi majorări mai drăguţe decât statul.

Ăia care au rămas trebuie folosiţi în ordine pentru plata ratei la casă/ chiriei , dacă nu ai nici una din astea poţi fi fericit dar nu cred că sunteţi mulţi în situaţia asta, întreţinere şi electricitate ( nu vrei să ştii ce repede te debranşează băieţii şi cum vei plăti şi debranşarea şi reconectarea, pe scurt distracţia asta te poate costa lejer 3000 de lei dacă ai ratat toate facturile la utilităţi).

Acum plătim alte servicii: asigurări, pensii private, telefoane, internet ce mai are fiecare pe la casa lui.

Ce a mai rămas, chiar a mai rămas ceva? Se împart pentru hrană, transport şi igienă, imbracamintea nefiind chiar o cheltuiala lunara.

Este indeobste stiut ca putem trai la urma urmelor cu apa si paine, ne putem deplasa pe jos si toate sampoanele si gelurile de dus contin agenti chimic agresivi cu pielea si parul deci mai bine folosim doar apa.

Mă rog, glumesc şi nu tocmai, mai ales in ce priveşte transportul.

Ca să fie lucrurile şi mai vesele la mine toate astea trebuie asigurate din banii lunii trecute pentru că pe luna în curs nu se poate şti niciodată cârţi bani vin.

Nu e aşa că e distractiv să te ocupi de buget?

e6bbbfb7ecae04ab809a65b3c75dbf60

 

4 răspunsuri

  1. Si eu sunt intr-o situatie similara, cu venituri care variaza de la o luna la alta. Din fericire, eu nu trebuie sa adaug si cei 11% (si fara ei mi se par taxele prea mari), dar tot este destul de greu. Probabil ca „propriu sef” e cel mai demoralizant, fiindca atunci stii exact cati bani se duc la stat. Ca angajat, iti iei banii si nu stii ca angajatorul mai da tot cam un salariu pe taxe si alte cotizatii…

    1. Visul vietii mele este sa imi cumpar o insula, sunt unele mai ieftine decat un apartament in Romania, sa bat moneda cu profilul meu si sa incep sa percep taxe si impozite 🙂

  2. Azi am descoperit blogul tau, l-am citit cap-coada, regasindu-ma in fiecare idee frugala a ta 🙂 Fiind o tanara working home mom am invatat (cam tarziu totusi as zice) pe propria piele valoarea acelui „doar un leu” si zilnic sunt in cautare de idei creative de economisire. Succes si te voi urmari in continuare!

    1. Ceva imi spune ca va fi un blog lung, dupa ce scap de datorii am decis sa devin milionar in Euro 😛

Lasă un răspuns

Mânăstirea Orlat

Toate câte cereți, rugându-vă, să credeți că le-ați primit și le veți avea.

imi iubesc orasul meu

Blog despre importanta fiecarui leu

arakelian

lumea mea, si-a altora.

Povesti dintr-o casuta mica

Blog despre importanta fiecarui leu

Dulce Casă

Blog despre importanta fiecarui leu

Luxul Simplitatii

despre frugalitate, consum responsabil si evitarea risipei

Despre oameni si carti

Blog despre importanta fiecarui leu

Socotim pentru tine

Blog despre importanta fiecarui leu

la casa noua

Blog despre importanta fiecarui leu

Mademoiselle au chapeau rouge

Blog despre importanta fiecarui leu

Oglinda lui Erised

Blog despre importanta fiecarui leu

